Praktijkwerking

Hygiënerichtlijnen

  • Draag een mondmasker bij luchtwegklachten.

Agendaplanning

Vanaf 15 januari 2024 zijn we terug met 2 artsen in plaats van 3. We zijn reeds op zoek naar een nieuwe huisarts, maar door het huisartsentekort zal dit niet evident zijn. Dit houdt in dat de wachttijd voor een consultatie of huisbezoek kan oplopen. 

We vragen dan ook dat jullie zo goed mogelijk voor ons en onze agenda’s proberen te zorgen, zodanig dat wij zo goed mogelijk voor al onze patiënten kunnen blijven zorgen. Hieronder de tips om rekening mee te houden:

  • Planbare zorg: er zijn heel veel consulten die al geruime tijd op voorhand kunnen ingeboekt worden en niet op een dag of een week aankomen (bloednames, opvolggesprekken, een uitstrijkje, een vaccinatie, verlenging van medicatie, … ). Plan deze tijdig (2 à 3 weken op voorhand) in onze agenda’s. Probeer de maandagdrukte voor dergelijke zorg te vermijden. Zo kan de chronische zorg gespreid worden. 
  • Infectieraadpleging: Tijdens de herfst en de winter zullen er blauwe vakjes in de agenda staan specifiek voor infecties. Ben je ziek ( koorts, hoest, keelpijn, snot, diarree of braken ) en heb je geen andere vragen, boek dan bij voorkeur in op dit blauwe vakje. Deze afspraken duren slechts 10 minuten en zo kunnen we op een dag tot 5 patiënten meer helpen. Zijn al deze vakjes volgeboekt, neem dan gerust een groene afspraak.
  • Belmomenten: Sinds 1 jaar hebben we de belmomenten ingevoerd, veel patiënten maken hier al gebruik van, waarvoor dank. Toch worden we nog vaak gestoord tijdens de raadpleging. Vraag jezelf even af vooraleer je belt of het echt wel nodig is om de raadpleging voor deze vraag te storen. Is je antwoord nee, wacht dan gerust tot het volgende belmoment om ons te contacteren.
    VOOR DRINGENDE ZAKEN MAG JE ONS HEEL DE DAG BELLEN EN DIEN JE NIET TE WACHTEN OP EEN BELMOMENT!
    Extra tip: een belmoment duurt 30 minuten. We merken dat de eerste 5 minuten heel veel mensen proberen te bellen en vaak in de wacht hangen. Bel enkele minuten later, dan geraak je vlotter binnen.
  • Avondraadpleging: probeer de avondraadpleging zoveel mogelijk vrij te houden voor de werkende mensen die geen mogelijkheid hebben om overdag langs te komen.
  • Huisbezoeken: huisbezoeken nemen zeer veel tijd in beslag. Voor 1 huisbezoek kunnen we soms 3 mensen op de praktijk helpen. We blijven hier zeer streng in en voeren enkel een huisbezoek uit als de patiënt ernstig beperkt is in zijn mobiliteit en de praktijk niet kan bereiken. Anders vragen we om zoveel mogelijk zelf of met hulp van familie of kennissen tot op de praktijk te komen. 
  • Als je vaste arts in het ziekenhuis op naam van dr Van den Heuvel Julie staat, moet je even langs het onthaal gaan, bij je volgende bezoek, om dit aan te passen, anders krijgen wij uw ziekenhuisverslagen niet meer aan.

Belmomenten

Telefoons storen de consultaties.

Moet u ons toch telefonisch bereiken, probeer dan te bellen tussen 8u en 8u30 of tussen 15u30 en 16u. In de agenda’s staan deze momenten aangeduid met een roos vakje bij de arts die bereikbaar is. Is de lijn bezet, of neemt er niemand op, probeer dan na enkele minuten nogmaals.

Niet dringende zaken mogen ook gemaild worden.

Voor dringende zaken blijven we nog steeds telefonisch bereikbaar tussen 8u en 19u op weekdagen.

Bloednames

Geplande bloedafnames kunnen mits een voorschrift van ons ook geprikt worden in een prikcentrum door een verpleegkundige en dit zonder afspraak.

  • Verpleging de Dijle (Medibattel Plus) Battelsesteenweg 261A
    • Op maandag, woensdag en zaterdag tussen 8u en 10u 
    • Op dinsdag en donderdag tussen 17u en 18u30
  • AML Koningin Astridlaan 51
    • Op weekdagen van 7u30 – 11u
    • Zaterdag van 8u – 11u
  • In het ziekenhuislabo

E-mails

Niet dringende zaken mogen gemaild worden (bv: nog een verzekeringsattest invullen na een sportongeval, u heeft een positieve Covid-zelftest afgelegd).
De e-mails worden binnen de 4 werkdagen beantwoord.

Medische vragen kunnen via e-mail niet goed beoordeeld worden en vergen steeds een consultatie.

Voorschriften

Voor voorschriften dient u steeds op raadpleging te komen. Staat u op langdurige medicatie, dan moet u ook geregeld nagekeken worden door een arts. Telkens u bij ons langskomt, geven we voldoende medicatie mee om de volgende periode te overbruggen tot het nodig is om herbekeken te worden. (bv: cholesterolmedicatie krijgt u mee voor 1 jaar, want er is een jaarlijkse bloedname nodig, suikermedicatie krijgt u mee voor 3 maanden, hooikoortsmedicatie krijgt u mee voor 1jaar). Zijn uw voorschriften op, dan is het terug tijd om een afspraak te maken.

Bent u de laatste maand op consultatie geweest en toch vergeten voorschriften te vragen, dan mag u uitzonderlijk hiervoor mailen.

Weet u graag welke voorschriften er nog beschikbaar zijn op uw eID. Dan kan u dit bekijken via: www.mijngezondheid.be of via de app “mijn geneesmiddelen”.

Voorschriften voor de kinesist worden enkel gemaakt tijdens de consultatie.

Resultaat van een bloedname

Is het bloed bij ons getrokken, dan zal de arts u zelf opbellen/mailen om het resultaat te overlopen.
Is het bloed in een prikcentrum of in het ziekenhuis getrokken, bel dan de dag later tijdens een belmoment om het resultaat te overlopen.

Resultaat van beeldvorming

Heeft de arts gezegd dat u terug moet langskomen na het onderzoek, dan kan u de dag na het onderzoek een afspraak maken in onze agenda voor het resultaat te overlopen.

Heeft de arts gezegd dat u mag bellen voor het resultaat, bel dan tijdens een belmoment, indien mogelijk tijdens het belmoment van de voorschrijvende arts.

Staal binnenbrengen

Moet u nog een staal (urine of stoelgang) binnenbrengen na een consultatie. Dan kan u dit deponeren in de rechtse brievenbus met de sticker van het labo op.

Wachtzaal

Zowel links om de hoek als rechts door de deur is er voldoende zitplaats om te wachten. De patiënten-wc bevindt zich in de wachtruimte links om de hoek.

Patiëntenstop

Om goede zorgen te blijven verlenen aan al onze patiënten, zijn we genoodzaakt om een patiëntenstop in te voeren. Enkel nieuwe inwonende gezinsleden, zonder huisarts in Mechelen, van reeds bestaande patiënten vormen een uitzondering.